Despre noi:
Centrul de Servicii
Sociale pentru Copil şi Familie (CSSCF) este o asociaţie
neguvernamentală, independentă şi apolitică, constituită în februarie
2010, în vederea realizării unor scopuri sociale, caritabile, culturale şi
educaţionale menite să promoveze şi să dezvolte oportunităţi sub formă de
servicii directe şi programe educaţionale în domeniul protecţiei sociale a
copilului şi a familiei.
Cu toate acestea,
Centrul de Servicii Sociale pentru Copil și Familie, care inițial s-a
constituit ca un serviciu în cadrul Asociației „Amici dei Bambini Moldova”,
prestează servicii sociale copiilor și familiilor în dificultate din Republică,
începând cu noiembrie 2003.
Misiunea noastră:
CSSCF are misiunea
să contribuie la îmbunătăţirea calităţii vieţii copiilor din instituţiile
rezidenţiale, prin restabilirea relaţiei cu familia şi cu comunitatea,
orientare profesională şi reintegrare socială a tinerilor, socializare şi
responsabilizare.
Scopul:
Garantarea
dreptului la o familie pentru fiecare copil, activând serviciul de
dezinstituţionalizare şi de restabilire a legăturilor cu familia şi cu
societatea.
Obiective:
- Promovarea dreptului la familie a copiilor aflaţi în instituţii rezidenţiale;
- Facilitarea reintegrării sociale şi profesionale a tinerilor absolvenți ai instituţiilor rezidenţiale;
- Susţinerea dezvoltării reţelei de servicii publice şi private adresate familiei şi copilului;
- Responsabilizarea familiei pentru educarea şi îngrijirea propriilor copii;
- Sensibilizarea Autorităţilor Publice Centrale şi Locale, privind reintegrarea socială a absolvenților instituțiilor de tip rezidențial.
Beneficiari:
- Copiii din instituţiile rezidenţiale şi familiile acestora
- Absolvenţii instituţiilor rezidenţiale de tip internat
Raport anual de activitate 2011
PROGRAME DE ACTIVITATE
a. Restabilirea legăturilor
familiale
Scopul
programului de „Restabilire a legăturilor familiale” constă în reintegrarea
familială şi socială a copiilor instituţionalizaţi. Metodologia de lucru
aplicată în cadrul programului vizează elaborarea şi implementarea
Planului individualizat de asistenţă pentru fiecare familie, acesta fiind bazat
pe necesităţile familiei şi ale copilului.
Obiectivele de bază ale programului sunt:
- Facilitarea integrării sociale şi socializării copilului instituţionalizat;
- Oferirea suportului familiilor beneficiare pentru reintegrarea treptată a copilului în mediul familial biologic sau extins;
- Responsabilizarea familiei pentru educarea şi îngrijirea propriilor copii;
- Promovarea parteneriatelor între CSSCF şi Autorităţile Publice Locale, instituţiile publice şi private din domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului.
Principalele
activităţi realizate de către CSSCF, pe parcursul anului 2011, în cadrul
acestui program au constat în:
·
Efectuarea vizitelor în
familiile copiilor susținuți la distanță în scopul monitorizării permanente a
beneficiarilor direcți și a reactualizării planurilor individuale de
intervenție;
·
Colaborarea cu Direcțiile
de Asistenţă Socială și Direcțiile pentru Protecţia Drepturilor Copilului din
municipiul Chişinău, cu Secțiile de Asistență Socială raionale și cu asistenții
sociali comunitari, în vederea elaborării și implimentării planurilor
individuale de intervenție, și a repartizării responsabilităților pentru
fiecare instituție implicată în soluționarea problemelor copiilor și familiilor
social vulnerabile.
·
Colaborarea cu Centrele
Medicilor de Familie în vederea stabilirii diagnozei medicale pentru unii din
beneficiarii susținuți la distanță.
·
Susținerea psihologică și
materială a familiilor care și-au luat copii acasă și a celor care
doresc, în viitorul apropiat, să facă acest lucru.
·
Procurarea încălţămintei de
toamnă/iarnă pentru 15 copii care beneficiază de susţinere la distanţă. Acest
serviciu a fost oferit copiilor în urma stabilirii priorităţilor, în urma
evaluării și monitorizării familiei de către asistentul social. Fiecare din ei
a putut să-și aleagă modelul preferat, în funcție de calitatea și aspectul
estetic al produsului, dar și să deprindă anumite abilități de gestionare a
unui buget. Considerăm că acesta a fost un exercițiu util pentru beneficiarii
noștri, cu o influiență benefică asupra dezoltării propriei personalități,
întrucât copiilor li s-a oferit ocazia de a alege încălțămintea dorită după bunul
plac și conform mărimilor proprii.
· Procurarea hainelor de iarnă pentru 4 copii susținuți la distanță.
·
Procurarea ghiozdanelor și
a rechizitelor școlare pentru 15 copii, care beneficiază de susținere la
distanță.
·
Oferirea pachetelor cu rechizite
școlare și a pachetelor cu produse igienice, pentru cei 51 copii
susținuți la distanță. Acest serviciu a putut fi oferit beneficiarilor,
datorită colaborării CSSCF cu Misiunea Socială ”Diaconia”.
·
Organizarea a câtorva
ateliere de lucru pentru copiii care beneficiază de susținere la distanță,
care, împreună cu grupul Care Leavers’ Friends și cu voluntarii CSSCF
au confecționat felicitări cu prilejul sărbătorilor de Paști și de iarnă,
pentru a-şi exprima recunoştinţa față de susţinătorii lor.
·
Reintegrarea familială a
încă 8 copii dintre care pentru 1 s-a reușit și reintegrarea în școala din
comunitate. Ceilalți 7 copii își continuă studiile în cadrul Gimnaziului –
Internat Nr.3, iar după finisarea orelor se reîntorc acasă.
În total, din cei 51 de copii susținuți la distanță, la moment 11
sunt reintegrați în familii, dintre care 3 își fac studiile în școala din
comunitate. Totuși, CSSCF continuă să susţină familiile respective pentru a
evita riscul de reinstituționalizare a copiilor.
·
Pe parcursul anului, 16
familii ale copiilor care fac parte din Programul de Susţinere la Distanţă, au
beneficiat de pachet alimentar şi igienic, în funcție de necesitățile și
problemele cu care s-au confruntat.
·
În baza parteneriatului
stabilit între CSSCF și ANOFM, cu scopul profesionalizării şi angajării în
câmpul muncii a părinţilor care beneficiază de susţinere la distanţă, 3 părinți
se mai află încă la evidența Oficiului Forței de Muncă și sunt în așteptarea
ofertelor de muncă.
·
Doi copii înscriși în
Programul de Susținere la Distanță au beneficiat de suport didactic, pentru
unul au fost achitate ore suplimentare la limba engleză, iar pentru celălalt au
fost procurate manuale și alte materiale didactice necesare în procesul de
învățământ. De asemenea, pentru unul din acești copii a fost procurat
echipament sportiv pentru activitățile din cadrul orei de educație fizică.
·
Pentru una dintre familiile
copiilor susținuți la distanță a fost procurat un pat. Acest fapt a permis
copilului (o fetiță de 12 ani), să doarmă separat de fratele său, lucru care
este absolut necesar.
·
Pentru una dintre familiile
beneficiare ale Programului de Susținere la Distanță au fost achitate
consultațiile medicale, în urma cărora a fost posibilă stabilirea clară a diagnozei
privind problema de sănătate a mamei. Aceasta permite, stabilirea ulterioară a
gradului de invaliditate. Totodată, mama copiilor a beneficiat de suport
informațional privind perfectarea poliței de asigurare medicală.
·
Pentru soluționarea problemei
spațiului locativ și a stabilirii cotei-parte pentu unul dintre copiii
susținuți la distanță, au fost achitate serviciile pentru perfectarea actelor
necesare.
·
În urma colaborării cu
Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului din Mun. Chișinău, s-a reușit
decăderea din drepturile părintești a tatălui și stabilirea statutului în cazul
a doi copii susținuți la distanță, iar la moment are loc pregătirea actelor
pentru instituirea tutelei de către bunica maternă a copiilor.
·
Pentru unul dintre copii
susținuți la distanță a fost instituită tutela de către mătușa maternă.
·
În urma colaborării CSSCF
cu Direcțiile de Asistență Socială în vederea oferirii suportului informațional
și a serviciilor sociale din partea Statului, familiilor socialmente vulnerabile,
2 familii, copiii cărora sunt susținuți la distanță, beneficiază de ajutor
social lunar.
Prin intermediul programului de Susţinere la Distanţă, copiii
instituţionalizaţi (incluşi în proiect), au fost potriviţi cu susţinători din
Italia, prin intermediul Asociaţiei „Amici dei Bambini”, care este un garant în
utilizarea eficientă şi corectă a fondurilor donate din partea susţinătorilor.
De regulă, aceste fonduri sunt transformate în servicii şi oferite
beneficiarilor, conform necesităţilor proprii.
Programul își propune nu doar să asigure copiii și/sau familiile
acestora cu bunuri materiale, dar și să contribuie la crearea legăturilor de
suflet cu susţinătorii. Din experiența proiectelor trecute, s-a demonstrat că
acest tip de relație contribuie semnificativ la deschiderea spre comunicare, în
special în cazul copiilor care au trăit experiența instituționalizării; având
posibilitatea să comunice cu susținătorii lor, copiii sunt mai motivați să se
implice în activități și mai responsabili, se simt importanți și apreciați. Or,
inclusiv prin intermediul acestei forme de susţinere, dorim să promovăm o
modalitate inedită de a-i asigura copilului instituționalizat posibilitatea de
a se simţi fericit şi iubit de o familie, chiar şi de la distanţă.
b. Intervenția
de proiect „Care Leavers”
Programul are
drept scop integrarea socială şi profesională a tinerilor care sunt absolvenţi
ai gimnaziilor-internat.
Obiectivele de bază ale
programului sunt:
- Susținerea în procesul de perfectare a actelor;
- Susținerea în procesul de stabilire a statutului social al copiilor;
- Oferirea suportului informativ privind alegerea unei instituţii de învăţământ;
- Oferirea serviciului de orientare profesională;
- Oferirea suportului legat de înmatricularea la studii;
- Oferirea suportului psihologic necesar pentru depășirea stresului ce ține de adaptarea la noile instituții de învățământ;
- Monitorizarea şi asistarea post-înmatriculare la instituții de învățământ;
- Acoperirea altor necesităţi ale beneficiarilor.
Activităţile realizate în 2011:
În baza acordului de colaborare încheiat între CSSCF şi Gimnaziile
– Internat Străşeni şi Cărpineni (r-nul Hînceşti), pe parcursul anului 2011 s-a
reușit:
·
Identificarea unui grup de
30 beneficiari, în cadrul programului „Care Leavers-2011”, care au fost
selectaţi din rândul elevilor claselor a IX (din ei, 8 sunt orfani, 3 -rămaşi
fără îngrijire părintească, iar 19 provin din familii monoparentale sau social
–vulnerabile);
·
Perfectarea anchetei
sociale pentru toți cei 30 de beneficiari;
·
Elaborarea şi
implementarea, Planului Individualizat de Intervenție (PII) pentru fiecare
beneficiar, aprobat de echipa multidisciplinară;
·
Elaborarea și semnarea
Acordului de Parteneriat dintre beneficiar şi asistent social, cu toți
beneficiarii susținuți;
·
Iniţierea procesului de
decădere din drepturi părinteşti, în cazul a 5 beneficiari;
·
Perfectarea actelor
necesare pentru decăderea din drepturi părinteşti - 1 caz;
·
Acordarea serviciilor de
asistenţă în procesul de înmatriculare la studii. Pe baza rezultatelor
orientării profesionale şi a doleanţelor beneficiarilor, au fost identificate
cele mai potrivite instituţii de învăţământ. S-a lucrat individual cu
fiecare beneficiar pentru identificarea instituţiilor de învăţământ. În calitate
de suport informativ, pentru fiecare absolvent au fost procurate reviste
„Abiturient 2011”, care au permis analizarea cerințelor și a serviciilor
instituţiilor de învățământ. După ce au fost identificate instituţiile, pentru
fiecare absolvent în parte, aceștia au fost informaţi despre pachetul de acte
necesare pentru înmatriculare şi au fost monitorizaţi pe parcursul pregătirii
actelor. Fiecare beneficiar a fost însoţit de către colaboratorii Centrului sau
de către voluntari, la depunerea actelor. 6 beneficiari care nu au trecut
concursul au fost reorientaţi către alte instituţii şi au fost sprijiniţi la
depunerea actelor în runda a doua.
În perioada iulie-august, tinerii au fost asistaţi în procesul de
înmatriculare la studii, Aşadar instituţiile de învăţământ alese de copii au
fost următoarele:
v
Colegiul de Construcţii din
Hînceşti – specialitatea de Bucătar şi tâmplar – 2 studenţi;
v
Colegiul Politehnic,
Chişinău - specialitatea Metrologie şi Standardizare – 1 student;
v
Colegiul de Construcţii,
Chişinău - specialitatea Design Interior – 1 student;
- specialitatea Tehnologia Prelucrării Lemnului
– 1 student;
v
Colegiul de Comerţ,
Chişinău - specialitatea Servicii Hoteliere – 1 student;
v
Colegiul de Transport,
Chişinău – specialitatea Lăcătuş-Auto – 1 student;
v
Colegiul „Mondostud-art”
Chişinău – specialitatea Frizer – Cosmetician – 1 student;
v
Liceul „Lion” Chişinău – 1
elev;
v
Liceul din s. Răzeni r-nul
Ialoveni – 1 elev;
v
Liceul din s. Cărpineni
r-nul Hînceşti – 1 elev;
v
Liceu Profesional nr. 1
Chişinău- specialitatea Chelner – Barman, Bucătar- 2 elevi;
v
Şcoala Profesională Nr. 10
din Chişinău – specialitatea de Lăcătuş-Auto – 1 student;
v
Şcoala Profesională Nr. 7
din Chişinău – specialitatea de Electrogazosudor - 1 student;
v
Şcoala Profesională ”Insula
Speranţelor” – specialităţile: Bucătar, Chelner-Barman, Frizer – Stilist –
3 studenţi;
v
Şcoala profesională s.
Cărpineni, r-nul Hînceşti - specialitatea Brutar – 1 student;
v
Şcoala profesională or.
Rîşcani – specialitatea Tractorist-Maşinist în Producţia Agricolă - 1
student;
v
Şcoala de Meserii nr. 16
din comuna Valea Norocului, r-nul Sîngerei – specialităţile: bucătar
şi zugrav-tencuitor – 6 studenţi;
v
Şcoala de Meserii nr. 16,
Dănceni din Chişinău – specialitatea de Zugrav – Tencuitor– 1 student;
·
Acordarea serviciilor de
asistenţă socială beneficiarilor, în dependenţă necesităţile individuale ale
acestora;
·
Monitorizarea situaţiei
tinerilor după înmatricularea la studii.
·
Beneficiarii au fost cazaţi
în dependenţă de dotarea instituţiilor cu cămine:
- 13 tineri beneficiază de
cămin,
- 3 tineri au fost cazaţi la Centrul de Plasament „Vatra”
Chişinău,
- 2 beneficiari locuiesc în
apartamente sociale ale organizaţiilor religioase de caritate,
- 1 beneficiar este plasat la Centrul de plasament s. Cărpineni,
- 6 beneficiari locuiesc în căminele şcolii profesionale nr. 16
Valea Norocului, unde sunt aprovizionaţi cu mâncare şi cu o parte din produse igienice.
7 tineri beneficiază de indemnizaţie socială pentru orfani şi 12
tineri primesc bursă de studii. Una dintre beneficiare a fost susţinută la
identificarea apartamentului, în care urma să stea cu chirie. Pentru aceasta au
fost selectate ofertele cele mai oportune.
·
Pentru cei 3 beneficiari
care au fost cazaţi la Centrul de plasament „Vatra”, a fost înaintat demers
oficial către Direcţia Municipală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, cu
solicitarea de a fi cazaţi în cadrul Centrului. Ulterior a fost
pregătit pachetul de acte necesare conform regulamentului intern al
centrului.
·
În baza evaluărilor
necesităţilor individuale ale beneficiarilor au fost acordate următoarele
servicii:
- 52 pachete
alimentare şi igienice,
- 17 plapume şi
seturi de lenjerie,
- 23 perechi de
încălţăminte toamna-iarnă,
- 16 scurte de
iarnă,
- 9 pachete
care au acoperit alte necesităţi ale tinerilor (pijama, umbrelă, papuci de
cameră, cearşaf),
- 4 seturi
pentru bucătărie, echipament pentru specialitate (zugrav-tencuitor, bucătar, chelner – barmen, frizer,
lăcătuş-auto). A fost procurat un set complex pentru frizer.
·
Conform solicitărilor
parvenite de la beneficiari, a fost identificată o necesitate în procurarea
abonamentelor lunare pentru transportul urban. În acest scop s-a colaborat cu
Regia de Transport Electric Chişinău şi au fost procurate abonamente lunare
pentru transportul urban pentru 11 beneficiari.
·
În cadrul echipei
multidisciplinare au fost discutate mai multe cazuri care necesitau
intervenţie. Aşadar, pentru beneficiarii Centrului de Plasament „Vatra” s-au
reușit următoarele:
- 1 buletin de identitate perfectat,
- 9 pachete alimentare şi igienice procurate;
- 5 perechi de încălţăminte de iarnă procurate.
·
În scopul monitorizării
post-înmatriculare au fost efectuate mai multe vizite. Au fost vizitaţi la
domiciliu beneficiarii pentru a evalua condiţiile de trai şi necesităţile
acestora. La fel au avut loc mai multe discuţii atât cu administraţia
instituţiilor unde învaţă tinerii, cât şi cu diriginţii, pedagogii, părinţii,
persoanele de referinţă care deţin informaţii despre beneficiarii noștri.
·
Consiliera profesională și
orientarea în carieră este un serviciu foarte important acordat beneficiarilor,
care sunt ajutați și susținuți să aleagă corect viitoarea profesie. Au fost selectate
metodele de lucru astfel încît s-au evaluat aptitudinile, capacitățile și
interesele pe care le au tinerii. În acest sens, serviciul de orientare
profesională a fost oferit individual la 30 de absolvenţi ai claselor a 9-a a Gimnaziilor Internat din
Cărpineni şi Strășeni. De asemenea, au avut loc ședințe de grup, în cadrul
cărora s-a discutat despre stabilirea scopurilor, luarea deciziilor,
planificarea viitorului, rezolvarea problemelor, precum și despre oferta actuală
a pieței de muncă din Republica Moldova. Caracteristicile beneficiarilor au
fost anexate la dosare. Rezultatele intervenţiei au facilitat înmatricularea
absolvenţilor la instituţiile de învăţământ potrivite.
·
Beneficiarii care au
absolvit deja instituția de învățămînt unde au studiat, trec într-o nouă etapă
și anume cea de angajare în câmpul muncii. Absolvenții au primit informații
referitoare la piața muncii din Republica Moldova, despre modalitățile de
căutare a unui loc de muncă, despre felul în care se scrie un CV, o scrisoare
de motivație, ce înseamnă un interviu de angajare și care sunt avantajele
angajării legale, cu contract de muncă.
·
Au fost realizate ședințe
de consiliere cu beneficiarii care au solicitat ajutor pentru ca să fie angajați
în câmpul muncii. Specialitatea de bucătar este meseria pe care o au cei mai
mulți dintre absolvenți, dar, totodată, este și o specialitate care este cel
mai solicitată pe piața muncii. Beneficiarul este ajutat să-și completeze
CV-ul, i se aduc la cunoștință modalitățile de căutare a unui loc de muncă,
după care sunt contactați și angajatorii din baza de date deja existentă, dar
se apelează și la site-uri specializate care oferă informația ce ține de
locurile vacante de muncă.
·
Au fost contactați potențialii
angajatori și creată o bază de date care conține o listă de contacte a 70 de
eventuali angajatori. Lista dată este periodic actualizată și completată. La
moment, în Republica Moldova cele mai multe locuri de muncă sunt din sfera
textilă, deservire, alimentație publică, producere.
·
A fost elaborat un program
de seminare axate pe dezvoltarea deprinderilor de viață a tinerilor. Programul
are drept scop informarea și dezvoltarea unor abilități pentru o viață
independentă a tinerilor din localitățile rurale, din considerentul că anume ei
sunt cei mai expuși la diverse riscuri, întrucât nu sunt suficient informați și
nu au dezvoltate niște abilități elementare de viață.
Temele
Programului respectiv au fost următoarele:
Ø
Cunoaște-ți corpul și
igiena personală;
Ø
Educația și comunicarea
despre sexualitate;
Ø
Clarificarea valorilor
și luarea deciziilor;
Ø
Bunele maniere în
societate;
Ø
Cunoaște-ți drepturile;
Ø
Orientare profesională – metode de căutare a unui
loc de muncă.
·
La seminarul „Educația
și comunicarea despre sexualitate” au participat 94 de tineri
social-vulnerabili cu vârsta de 15-19 ani. Acest seminar a fost realizat în
câteva ședințe, în cadrul Școlii de meserii nr. 16 din comuna Valea Norocului.
·
La seminarul „Drepturile
copilului și egalitatea în drepturi” au participat elevii claselor a X-a, a
XI-a, a XII-a de la Liceul Experimental Waldorf din Chișinău. Scopul
seminarului a fost informarea elevilor referitor la drepturile copilului, dar
și responsabilitățile pe care le au în calitate de copii, elevi, colegi, etc.
S-a discutat despre Convenția cu privire la drepturile copilului și despre
drepturile care sunt cel mai des încălcate în Republica Moldova.
Partea psihologică are menirea cea mai mare în formarea tinerilor
și contribuie la deschiderea emoţională a tinerilor; acceptarea de
sine, recunoaşterea unor probleme şi traume comune, care i-au marcat şi
le-au creat unele complexe. De aceea, au fost organizate ședințe psihologice de
grup, în cadrul cărora tinerii au fost susținuți și încurajați să depăşească
situaţiile problematice. Fiecare ședință a avut tematici diferite, ele fiind
selectate conform necesităților și problemelor tinerilor. Pe parcursul anului
2011, au fost realizate câte 5 ședințe psihologice atât cu grupul de la
Cărpineni, cât și cu grupul de la Strășeni.
Tematicile propuse pentru ședințe au fost:
Ø
Autocunoaşterea şi
cunoaşterea celorlalţi prin dezvoltarea abilităţilor de relaţionare în grup.
Ø
Formarea imaginii
de sine şi a unui sistem de valori și norme, care le-ar consolida
capacitățile de integrare socială.
Ø
Comunicarea eficientă în
grupul de semeni. Tehnici de comunicare asertivă.
Ø
Depistarea fobiilor,
fricilor, anxietății. Cum contribuim la diminuarea acestor stări.
Ø
Activitate de
consolidare a propriilor necesităţi. Succese şi insuccese obţinute
la moment.
Tinerii au beneficiat, de asemenea, de consiliere individuală.
Astfel, din cadrul grupului ,,Care Leavers – 2011”, de acest serviciu au
beneficiat 7 tineri, care, la acel moment se confruntau cu probleme de
adaptare școlară, socială și relațională, fiind marcați de conflictele
personale, de familie, și de personalitate, din trecut.
Ședințele individuale au fost organizate pentru a-i ajuta pe
tineri:
·
să se deschidă emoțional
(să vorbească despre problemele proprii, să poată controla situația de criză și
să identifice soluții la problemele cu care se confruntă);
·
să prevină apariția unor
stări de suferință interioară (tristețe, anxietate, durere, frică, izolare,
depresii, atacuri de panică, sentimentul de gol în suflet și sentimentul
de culpabilitate);
·
să-și consolideze
capacitatea de luare a deciziilor și de a face față schimbărilor în viața
personală.
O altă prioritate a anului 2011 a fost lucrul cu grupurile ,,Care
Leavers”, din care fac parte tineri din promoțiile 2008, 2009, 2010.
Așadar, din cei 20 de tineri monitorizați din cadrul grupului ,,Care
Leavers - promoția 2008”:
Ø
12 tineri au beneficiat de
consiliere psihologică individuală,
Ø
4 tineri au devenit
voluntari, în grupul ,,Care Leavers’ Friends”.
Ei au beneficiat de suport și asistență în perioada finisării
studiilor gimnaziale, susținerii examenelor de bacalaureat și înmatriculării la
instituțiile superioare de învățămînt, după cum urmează:
- 1 student înmatriculat la USM –
Facultatea de Sociologie și Asistență Socială;
- 1 student înmatriculat la ULIM –
Facultatea de Jurnalism;
- 1 student înmatriculat la Universitatea Agricolă.
Ø
4 tineri au primit suport
legat de profesionalizare.
Din cei 20 de
tineri monitorizați din cadrul grupului ,,Care Leavers - promoția 2009”,
12 își continuă studiile la colegiile din Chișinău, Cahul, Bălți. Ei au
beneficiat de servicii de consiliere individuală, iar ulterior, 2 tineri au
devenit voluntari în grupul ,,Care Leavers’ Friends” .
Din cei 12 tineri monitorizați din cadrul grupului ,,Care Leavers –
promoția 2010”
Ø
2 tineri au beneficiat de
suport și asistență la finisarea studiilor în cadrul liceului nr. 1, la
specialitatea de bucătar;
Ø
1 tânăr a beneficiat de
suport și intervenția în soluționarea problemelor școlare și comportamentele,
Ø 2 beneficiari au primit
consiliere individuală și suport privind profesionalizarea lor;
Ø
1 tânăr a fost
orientat către serviciile de Asistența Socială Teritorială din Călărași;
Ø
1 tânăr este angajat în
câmpul muncii;
Ø 2 tineri își continuă
studiile la Școala Profesională ,,Insula Speranțelor”, la specialitatea de
Frizer și Bucătar-Cofetar;
Ø 2 tineri studiază la Liceul
Profesional Nr. 1, la specialitatea de Bucătar și Controlor – Casier;
Ø 1 tânăr a renunțat la
susținerea noastră.
In concluzie, ținând cont de evaluarea rezultatelor calitative a
activitățiilor desfășurate în anul 2011, putem afirma cu certitudine că
intervențiile CSSCF prestate în favoarea tinerilor absolvenți ai instituțiilor
rezidențiale, au adus un plus valoare în formarea lor ca personalitate. În
afară de statutul de student, care reprezintă pentru acești tineri unul din
primele succese dobândite, ei au demonstrat motivație și încredere în forțele
proprii, au reușit să-și recapete un echilibru emoțional, dezvoltându-și și unele
abilități de viață, precum socializarea comunicarea asertivă, abiltăți de
administrarea baniilor, abilități de planificare a regimului optim de muncă și
al timpului liber.
Toate aceste servicii și experiențe trăite alături de CSSCF, le vor
ajuta tinerilor să depășească mai ușor situațiile dificile din viața lor, și să
se integreze cu succes în viața socială.
O parte a acestor rezultate au fost posibile datorită colaborării
și susținerii financiare oferite de Asociația „Amicii dei Bambini Moldova”,
Centrului de Servicii Sociale pentru Copil și Familie.
c.
Intervenția de proiect „Care Leavers’ Friends”
Care Leavers’ Friends este un grup constituit din 21 persoane (17
din ei sunt absolvenți ai Gimnaziilor Internat, care, la moment, își
continuă studiile la Colegii, iar 4 sunt voluntari, absolvenți ai USM).
Scopul constituirii acestui grup constă în oferirea suportului
informativ și psihologic pentru actualii absolvenți ai Gimnaziului Internat,
ajutându-i să se integreze în noul colectiv școlar.
Membrii grupului organizează diverse întâlniri tematice, în cadrul
cărora discută despre interesele lor comune.
Temele acestor întâlniri de grup au fost:
Ø
Eu și noii mei prieteni.
Ø
Noul meu mediu școlar.
Ø
Reușita școlară.
Ø
Viitoarea mea profesie.
O altă activitate desfășurată de membrii acestui grup a fost
implicarea lor directă și însoțirea actualilor absolvenților în procesul de
înmatriculare la studii.
Pentru grupul Care Leavers’ Friends, au mai fost planificate
şi implementate activităţi ca:
-
şedinţe psihologice de
grup;
-
cursuri de artă oratorică;
cursuri de limbă italiană;
-
training de Formare de
formatori.
Trainingul de
Formare de formatori a avut drept scop formarea şi dezvoltarea abilităţilor de
elaborare şi aplicare a unui program de instruire.
Acest training
a avut o durată de 4 zile și a fost structurat tematic în felul următor:
Ø
Principii de bază ale pregătirii şi formării
formatorilor;
Ø
Managementul timpului şi managementul stresului;
Ø
Proiectarea programului de formare;
Ø
Prezentarea
programului de formare elaborat.
La training au participat 12 membri ai grupului, și-au dezvoltat
abilităţile de a vorbi în public, abilităţile de planificare eficientă şi
raţională a timpului, tehnicile de învingere şi combatere a stresului și de
planificare eficientă a activităţilor, metodele de formare şi evaluare, precum
și metodele de elaborare a sesiunii de training.
Tot pentru
acest grup, în 2011, au fost realizate 4 ședințe psihologice, cu tematicile:
Ø
Constituirea și identificarea unui nume pentru grupul
de voluntari;
Ø
Dezvoltarea abilitățiilor de viață la tineri. Concept.
Tipuri de abilități;
Ø
Conflictul și modalitățile de soluționare a
conflictului;
Ø
Dezvoltarea abilitățiilor cognitive la tineri. Luarea
deciziilor și rezolvarea problemelor.
Tematicile ședințelor au fost selectate împreună cu membrii
grupului și au avut ca scop informarea participanților prin intermediul
jocului și a activităților practice.
Metode folosite: lucrul în perechi, brainstormingul, cooperarea,
discuția, explicația, terapia prin basm, evaluarea, etc.
III. COLECTAREA DE FONDURI
În perioada de raportare CSSCF a elaborat
următoarele propuneri de proiecte:
„Sunt Pregătit – Sunt Sigur” – prezentat în cadrul competiției de
granturi lansate de Asociatia ”Amici dei Bambini, Moldova” în parteneriat cu
”Alianța ONG-lor active in domeniul Protecției Sociale a Copilului si
Familiei”, în proiectul „Consolidarea Capacităților Organizațiilor
Neguvernamentale și a Administrațiilor Locale din Moldova și Ucraina, în
vederea promovării incluziunii sociale a tinerilor ex-institutionalizați” (linia bugetară 21 03 01, cu numărul de referinţă EuropeAid/127763/C/ACT/TPS/nr/2009/201 -618).
Proiectul care, la moment, se află în
implementare, are drept scop dezvoltarea
și consolidarea capacităților „grupului non formal Care Leavers Friends” pentru
a-l transforma într-o resursă pentru alți tineri absolvenți ai Gimnaziilor
Internat.
„Învățând să decid, învăț să pășesc sigur” – prezentat la Consiliul Național de
Participare.
Scopul proiectului constă în dezvoltarea abilităților decizionale
pentru 40 de copii instituționalizați în Gimnaziul Internat Cărpineni.
Rezultatele concursului nu au fost încă publicate.
Au fost depuse 6 idei de proiect unei familii din Canada, care a
manifestat disponibilitatea de a susține tineri în dificultate. Aceste idei
s-ar concretiza prin :
1.
Crearea unui Apartament
Social pentru absolvenții Gimnaziilor Internat, pentru a le asigura un loc de
trai în perioada studiilor. Până la finisarea studiilor, tinerii împreună cu
asistentul social vor caută un loc de muncă, astfel încât să poată părăsi
treptat apartamentul social și pentru a deveni independenți.
2.
Susținerea Concertului de
binefacere în scopul sensibilizării opiniei publice cu privire la problemele
tinerilor absolvenți ai Gimnaziilor Internat și acumulării de resurse financiare
pentru susținerea acestor beneficiari ai CSSCF.
3.
Organizarea de ateliere
creative pentru dezvoltarea abilităților practice și de organizare a timpului
liber.
4.
Oferirea de burse pentru ca
tinerii să-și acopere cheltuielile zilnice. Mărimea bursei ar fi 50 dolari
lunar pentru cazurile cele mai vulnerabile.
5.
Consiliere psihologică
individuală și de grup pentru tinerii vulnerabili, în scopul susținerii lor și
dezvoltării abilităților lor de viață.
6.
Susținerea financiară a familiilor
care au copii plasați în Gimnaziul Internat Nr. 3 din Chișinău, în scopul
reintegrării copiilor în familia biologică sau lărgită.
Concertul
„Pentru Voi, copiii lumii!”. Ediția a IV- a Concertului a avut loc în data de
13 decembrie 2011, la Filarmonica Națională ”Serghei Lunchevici”. Scopul evenimentului este sensibilizarea
opiniei publice vis-a-vis de situația tinerilor absolvenți ai Gimnaziilor
Internat din Republică, precum și pentru acumularea de fonduri pentru
activitățile desfășurate de CSSCF pentru această categorie de beneficiari.
Pe scena Filarmonicii au evoluat artiști autohtoni consacrați ca:
Anatol Mîrzencu, Ana Barbu, Adrian Ursu, Victoria Lungu, Adriana Ochișanu,
Alexandru Vdovicenco, Andrei Ștefăneț, Aurel Chirtoacă, Geta Burlacu, Ruslan
Stribițchi, Natalia Gorbatenco, Alexandru Cibotaru, Lavinia Rusu, Dimitrie
Pavlinciuc, Diana Brescan, Viorel Braga, Anastasia Sorocan
Mulți din acești artiști ne-au fost alături și în susținerea altor
inițiative de solidaritate, iar datorită concertului destinat, în
exclusivitate, tinerilor absolvenți ai instituțiilor rezidențiale, în 2011, au
fost colectați 32.000 lei. Fondurile respective vor fi alocate grupului Care
Leavers 2012, compus din 30 de copii orfani și/sau rămași fără îngrijire
părintească.
La fel ca și în ceilalți ani, Concertul a avut un impact pozitiv
asupra membrilor noului grup, care au fost implicați în organizarea
evenimentului şi au avut ocazia să le mulțumească artiștilor, dăruindu-le flori
și un mic cadou, confecționat de ei, pentru implicarea activă în susținerea
acestei cauze sociale.
IV. DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR
PERSONALULUI
Resursa umană a CSSCF este constituită dintr-o echipă de
profesionişti: asistenţi sociali, psiholog, sociolog, contabil. Toate persoanele
sus menţionate sunt licenţiate cu drept de a profesa, dar aceasta nu este
suficient pentru a fi un bun profesionist. Profesionalismul înalt al echipei
este alimentat, în permanenţă, prin intermediul cursurilor de formare cu
tematici diferite. Acestea vin să aprofundeze cunoştinţele şi experienţa
acumulată pe parcursul practicii. Cursurile de formare se desfăşoară cu o
anumită periodicitate, astfel oferindu-ne posibilitatea de (re)actualizare a
cunoştinţelor acumulate.
Instruirile
la care a participat echipa CSSCF pe parcursul anului 2011 sunt:
Ø
„Transferul de resurse şi tehnici de căutare a unui loc de
muncă”. GIP FIPAG, Proiectul TEMPUS, Chişinău.
Ø
„Bicultural Learning”,
Youth in action programme, Chişinău.
Ø
„Planul individual pentru
tinerii absolvenţi ai gimnaziilor-internat”, organizat de către A.O ”Amici
dei Bambini, Moldova”, în cadrul proiectului european „Consolidarea
capacităţilor ONG-urilor şi Autorităţilor Publice Locale din Moldova şi
Ucraina, în vederea promovării incluziunii sociale a tinerilor
ex-instituţionalizaţi”, Kiev.
Ø
„Participarea civică a
tinerilor absolvenţi ai gimnaziilor-internat”, organizat de către A.O ”Amici
dei Bambini, Moldova”, în cadrul proiectului european „Consolidarea
capacităţilor ONG-urilor şi Autorităţilor Publice Locale din Moldova şi
Ucraina, în vederea promovării incluziunii sociale a tinerilor
ex-instituţionalizaţi”, Chişinău.
Ø
,, Integrarea
profesională a tinerilor absolvenţi ai gimnaziilor internat’’, organizat de
către A.O ”Amici dei Bambini, Moldova”, în cadrul proiectului european
„Consolidarea capacităţilor ONG-urilor şi Autorităţilor Publice Locale din
Moldova şi Ucraina, în vederea promovării incluziunii sociale a tinerilor
ex-instituţionalizaţi”, Chişinău.
Ø
,, Abilități de viață” în cadrul programului ,, Oportunități
mai bune pentru tineri și femei” implementat de Programul Națiunilor Unite
pentru Dezvoltare UNDP în parteneriat cu Guvernul Republicii Moldova;
Ø
,, Resocializarea
tânărului absolvent și formele de plasament familial”, organizat de către A.O ”Amici dei Bambini, Moldova”, în cadrul
proiectului european „Consolidarea capacităţilor ONG-urilor şi Autorităţilor
Publice Locale din Moldova şi Ucraina, în vederea promovării incluziunii
sociale a tinerilor ex-instituţionalizaţi”, Kiev.
Ø
Seminar de informare ,,Alcoolismul
– Dependență - Codependență”, organizat de Misiunea Diaconia, în
parteneriat cu Mitropolia Moldovei la Iași.
Ø
"Dezvoltarea
capacităților de instruire a trainerilor din ONG", Chișinău.
Ø
„KDM – developing youth
initiatives in your community” – Ureki, Georgia.
Ø
Tabară de vară ,,Consolidarea
relațiilor românilor de pretutindeni”, Departamentul Românilor de
pretutindeni, Sulina.
Ø
Proiectul ,,Youth in
action ,,Cultura europeană – unitate și diversitate” - țara gazdă Moldova,
cu participanți din: Italia, Spania, România, Rusia, Ucraina.
Ø
Proiectul ,,Youth in
action ,,Strategii de participare și combaterea a excluziunii sociale” -
țara gazdă Portugalia, cu participanți din: Franța, Spania, Moldova, Rusia,
Ucraina.
Ø
Training ,, Managementul
de caz”, UNDP.
- 26 – 29 aprilie 2011 masă rotundă, Bulgaria;
- 27 iunie – 3 iulie 2011 schimb de experiență, Sofia, Bulgaria;
- 31 iulie – 3 august 2011 conferință Rimini Italia.
- 28 decembrie – 3 decembrie 2011 schimb de experiență, Londra,
Marea Britanie
VI. STABILIREA DE PARTENERIATE
Pe parcursul anului 2010, CSSCF a stabilit parteneriate cu
următoarele structuri publice şi private:
·
Gimnaziul Internat Strășeni
- parteneriatul are drept scop dezvoltarea oportunităţilor de integrare socială
a absolvenţilor gimnaziului – internat din Strășeni, cu statut de orfan
sau proveniţi din familii în situaţie de risc social sporit prin implementarea
programului ”Care Leavers-2011”.
·
Gimnaziul Internat
Cărpineni – parteneriatul are drept scop dezvoltarea oportunităţilor de
integrare socială a absolvenţilor gimnaziului – internat din Cărpineni,
cu statut de orfan sau proveniţi din familii în situaţie de risc social sporit
prin implementarea programului ”Care Leavers-2011”.
·
Școala de Meserii Nr 16,
Valea Norocului - parteneriatul are drept scop dezvoltarea oportunităţilor de
integrare socială a absolvenţilor școlii de meserii.
·
Amici dei Bambini, Moldova
– scopul acordului este dezvoltarea serviciilor destinate tinerilor absolvenți
ai Gimnaziilor Internat, în cadrul proiectului „Consolidarea capacităţilor
ONG-urilor şi Autorităţilor Publice Locale din Moldova şi Ucraina, în vederea
promovării incluziunii sociale a tinerilor ex-instituţionalizaţi”.
·
Centrul Media pentru tineri
– scopul acordului este implementarea proiectului „Sunt Pregătit – Sunt Sigur”,
destinat grupului de voluntari ”Care Leavers’ Friends”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu